Modifikácia lodných kontajnerov – naša stavba
Prezentujeme objekt so zastavanou plochou 90 m2 a úžitkovou plochou 74 m2 sme zhotovili modifikáciou dvoch lodných kontajnerov 45´HC o rozmeroch 13 716 x 2 438 x 2 896 mm.
Modifikácia prebiehala v období apríl – máj 2021. Celkové náklady na realizáciu predstavovali 54 824 € bez DPH. V bežnom štandarde by sa cena mohla pohybovať od 35 000 € do 45 000 € bez DPH. zvýšenie ceny ovplyvnili drahšie hliníkové okná, čo zdvihlo cenu minimálne o 4 500 € bez DPH. A rovnako pri elektroinštalácii mohla byť cena nižšia aj o 8 000 € bez DPH, keďže sme vybrali drahšie svietidlá, pre elektrické a sieťové rozvody sme potrebovali až 4,38 km kábla, k tomu 5 kamier, bezpečnostný systém, vonkajšie osvetlenie….
Na zhotovenie nášho diela sme okrem iného použili:
presklené plochy (okná, dvere) | 29 | m2 |
polystyrén 100 mm | 80 | m2 |
striekaná izolácia | 170 | m2 |
izolačná vata 50 mm | 297 | m2 |
sadrokartónový systém | 376 | m2 |
Styrodur (extrudovaný polystyrén) | 350 | m2 |
elektrické a sieťové vypínače a zástrčky | 85 | m2 |
kamery | 5 | ks |
vonkajšie osvetlenie | 6 | ks |
bezpečnostný systém | 1 | ks |
plávajúca podlahová krytina | 80 | m2 |
podlahové elektrické kúrenie | 60 | m2 |
obklad + dlažba do kúpeľne/WC | 45 | m2 |
sprchovací kút | 1 | ks |
prietokový ohrievač | 1 | ks |
drevené hranoly na obvodový rošt | 0,6 | m3 |
drevo na krov | 6 | m3 |
strešná izolačná fólia FATRAFOL | 90 | m2 |
exteriérové a interiérové parapetné dosky | 50 | bm |
záklopový plech – na podlahu | 90 | m2 |
fasádna omjetka | 80 | m2 |
Lepidlo | 600 | kg |
OSB dosky | 45 | m2 |
„Prerábka“ trvala 4 pracovníkom 33 pracovných dní (mohlo to byť i menej, no museli sme čakať na materiál, ktorého bol v tom čase na trhu nedostatok, no a počasie nám tiež občas neprialo).
Hrubú stavbu sme mali hotovú už po spojení a vyrezaní otvorov. Dokončenie si vyžaduje technické schopnosti, také isté, aké sa vyžadujú pri bežnej rekonštrukcii klasického panelákového bytu. Avšak nevznikajú náklady na demontáž okien, rozvodov a pôvodných inštalácií, obkladov a pod. Pri modifikácii lodných kontajnerov vznikajú len náklady na montáž, čo v porovnaní s prestavbou bytu či domu, výrazne ovplyvňuje cenu za zhotovenie smerom nadol.
Pokiaľ sa rozhodnete i Vy využiť lodné kontajnery pre svoj objekt, čo je mimochodom, v súčasnosti svetovým trendom, odporúčame dať si vyhotoviť projekt a to nielen z dôvodu inštalácií nadväzujúcich na seba, ale i z dôvodu zistenia skutočnej spotreby jednotlivých materiálov pre ich efektívne obstaranie, či zabezpečenia tepelno-izolačných vlastností, prepočtu hrúbky podláh či obvodových stien, aby ste zvolili správne rozmery okien, dverí a pod.
Množstvo „prerábok“ bolo zrealizovaných i bez projektovej dokumentácie, no väčšina z nich s neodstrániteľnými chybami a preto odporúčame projektovanie a plánovanie vopred.
Samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na statický posudok. Statik najlepšie vyhodnotí, kde treba pri oslabení objekt zabezpečiť, nielen v miestach, kde bude dochádzať k výrezom otvorov alebo kde dôjde k mimoriadnemu zaťaženiu obvodovej konštrukcie. Pokiaľ hľadáte iné riešenie pre zhotovenie toho Vášho objektu z lodných kontajnerov, nechajte pred samotným projektovaním alebo plánovaním inšpirovať na Pinterest-e alebo na Youtube-e, kde nájdete veľké množstvo krátkych filmov a fotografií prezentujúce ďalšie možné riešenia pre rôzne funkcie s názornými ukážkami, na ktoré sa dostanete i cez odkazy na našej web stránke.
Lodné kontajnery vyrábané z COR-TENu, čo je skupina oceľových zliatin vyvinutá za účelom odolania poveternostným vplyvom vrátane morskej vody po niekoľko rokov. Lodný priemysel začal používať zlúčeninu okolo roku 1972. Od 90. rokov sa oceľ Corten stala štandardom v modernej výrobe kontajnerov a väčšina kontajnerov je vyrobená z ocele Cor-ten.
Po úspechu Corten v lodnom priemysle začali skúsení priemyselní inžinieri používať oceľ odolnú voči poveternostným vplyvom v mostoch a iných komerčných stavbách. Rozvoj ocele Corten mal obrovský vplyv na globálnu nákladnú dopravu a v súčasnosti sa teší veľkej obľube u architektov, ktorí ju aplikujú do svojich návrhov budov nielen pre komerčný či verejný sektor, ale i pre súkromný.
Vďaka robustnej konštrukcii môžete lodný kontajner zaťažiť až 27 tonami nákladu.
Takto plne naložených kontajnerov môžete dať na seba až 8, teda ten najspodnejší unesie okrem svojich 27 ton ešte 189 ton!
Ako sme už spomínali vyššie, najdôležitejšie je vyriešiť statiku objektu pri jeho oslabovaní, v druhom rade je vytvorenie takej izolačnej skladby, ktorá vylúči tvorbu kondenzátu alebo zabezpečiť odvedenie vody vzniknutej kondenzáciou, zamedzí prieniku tepla a zimy na konštrukciu z dôvodu, že kov patrí medzi vodivé materiály, avšak tento problém vyrieši tepelná izolácia zvnútra i zvonku.
V prípade, že Váš projekt počíta s priznaním kontajnera, teda bez vonkajšej izolácie, je potrebné riešiť prienik vonkajšieho ochladenia alebo prehriatia do interiéru objektu individuálne podľa druhu funkcie, ktorú má budúci interiér prerábaného lodného kontajnera plniť.
Využitie lodných kontajnerov pre zhotovovanie objektov je priam ideálne na miestach s nestabilným podložím, na zhotovovanie prenosných objektov alebo objektov ako zázemí pre územia, kde nie je možné zhotovovať stavby či už na krátkodobé alebo dlhodobejšie užívanie. Z lodných kontajnerov je totiž možné vyhotoviť i objekty, ktoré nie sú stavbami podľa stavebného zákona a nie je potrebné stavebné povolenie.