Lodný kontajner
Lodné kontajnery – videli ste ich na korbách nákladných áut alebo vlakov smerujúcich cez krajinu. Prepravujú sa na nákladných lodiach dlhších ako futbalové ihrisko. Sú zaparkované v skladoch, naskladané jeden na druhom do vysokých bášt.
Lodný kontajner – typy
Klasický lodný kontajner má pevné bočné steny z cortenovej ocele a zadné dvere s dvoma uzatvárateľnými krídlami. Na špeciálne použitie – ako je preprava tekutín alebo potravinárskych produktov, sa používajú chladiarenské kontajnery, cisterny, otvorené kontajnery (s otvárateľnými strechami) alebo s otvárateľnými bočnými stenami.
Čo je corten a prečo je výnimočný?
CORTEN je špeciálna oceľ:
- ktorá vďaka svojmu zloženiu vytvorí povrchovú ochrannú vrstvu hnedej farby,
- ktorá má okrem vynikajúcej mechanickej odolnosti až 8-krát vyššiu rezistenciu voči korózii ako normálna konštrukčná oceľ,
- ktorá nevyžaduje dodatočné náklady na galvanizáciu, a ak je povrchovo upravená náterom, znižuje náklady na údržbu, keďže aj pri poškriabaní alebo odštiepení náterom upravenej vrstvy sa plech z tohto materiálu vie sám chrániť voči poveternostným vplyvom
Každý rok sa cez more prepraví v lodných kontajneroch cca 1,6 miliardy ton nákladu. Každému z Vás už bolo niečo doručené v lodnom kontajneri.
Lodné kontajnery sú skutočne fascinujúce priemyselné objekty. Ako je možné, že sa tieto oceľové „krabice“ stali všadeprítomnou jednotkou medzinárodného obchodu?
Tento spôsob dopravy prináša medzinárodnému obchodu obrovské výhody pokiaľ ide o znižovanie nákladov na dopravu, poškodenie tovaru a krádeže. Keďže produkt zostáva vo vnútri kontajnera od začiatku – od výrobcu až k nákupcovi, distribučný reťazec je zjednodušený a každý pohyb je automatizovaný. Žiadny kontajner sa nestratí, každý má svoje sériové číslo, na základe ktorého ho možno vyhľadať.
Od výroby prvého kontajnera až po dnes, prešli kontajnery rôznymi veľkosťami až boli nakoniec rozmery štandardizované tak, aby sa dali čo najefektívnejšie stohovať a aby lode, vlaky, nákladné autá a žeriavy v prístave mohli byť postavené podľa univerzálnej veľkosti. Táto štandardizácia sa nakoniec uplatnila v celom globálnom priemysle vďaka práci Medzinárodnej organizácie pre štandardizáciu (ISO), ktorá v roku 1961 stanovila štandardné veľkosti pre všetky kontajnery.
Dve najdôležitejšie a dnes najčastejšie používané veľkosti sú 20 stôp a 40 stôp.
20 – stopový lodný kontajner (označenie TEU)
rozmer 2,4 x 6 x 2,6 m
40 – stopový lodný kontajner (označenie FEU)
rozmer 2,4 x 12 x 2,9m
Cesta lodného kontajnera
Krok 1 – ZADANIE OBJEDNÁVKY
Klient zadá objednávku tovaru u výrobcu. Následne v spolupráci so špeditérom potrebuje zabezpečiť prepravu tovaru z miesta výrobcu do svojej prevádzky. V závislosti od toho, kde sa miesta výrobcu a nákupcu nachádzajú, budú pravdepodobne potrebné prepravné kontajnery.
Krok 2 – NÁKLADNÉ AUTO
Pre veľkú väčšinu výrobcov je najlepší prístup k ich prevádzkam po cestnej komunikácii, čo znamená, že tovar bude potrebné naložiť na nákladné auto a odviezť do cieľa alebo do najbližšieho prístavu.
Krok 3 – PRÍSTAV / LOĎ
Špeditér bude zodpovedný za nájdenie najlepšej trasy z bodu A do bodu B. Môže sa rozhodovať medzi najúspornejšou alebo najrýchlejšou cestou. Ďalším krokom bude zvyčajne naloženie na kontajnerovú loď, ktorá kontajner s tovarom dopraví do cieľovej krajiny.
Krok 4 – PREPRAVA
Loď prepraví tovar z prvého prístavu a dostane sa do druhého. Počas cesty bude musieť kapitán alebo iná osoba z lodnej linky poskytnúť vláde v cieľovej krajine údaje o lodi a jej náklade.
Krok 5 – PRÍJAZD / VSTUP DO KRAJINY
Hneď ako je kontajnerová loď uvoľnená na vstup do prístavu, zakotví v prístave vedľa žeriavov, ktoré vyložia kontajnery z lode.
Krok 6 – COLNÉ ODBAVENIE
Po dôkladnej analýze dokumentácie pre každý kontajner môžu colní úradníci vybrať určité kontajnery na ďalšiu kontrolu. Po colnom preclení je kontajner naložený na špeciálny kamiónový podvozok, aby mohol byť prepravený do distribučného centra.
Krok 7 – KONEČNÉ DORUČENIE
Kontajner je vyzdvihnutý z prístavu nákladným vozidlom alebo vlakom a prepravený do distribučného centra v blízkosti prístavu, kde sa otvorí a jednotlivé balíčky tovaru sa oddelia a pripravia na expedíciu. Od tohto momentu zvyčajne trvá už len niekoľko dní, kým pôvodný klient dostane svoju objednávku.
Nová hodvábna cesta alebo stratégia „jeden pás, jedna cesta“
Cesta vedie od východného pobrežia Číny až do Rotterdamu a každý štát, nachádzajúci sa na trase, môže z tejto spolupráce ťažiť ekonomické i kultúrne výhody. Čínske inštitúcie investovali nemalé prostriedky do infraštruktúry cesty, v snahe zvýšiť obchod s Európskou úniou. Čína chce vhodnejším vyvážením tovaru, kapitálu a práce znížiť domácu nadprodukciu a chce pomôcť internacionalizácii čínskeho jüanu. Denne sa medzi Úniou a Čínou vymenia tovary v hodnote 1 miliardy eur. Cesta bude podľa odhadov čoskoro zahŕňať 40 % celosvetového obchodu.
Čína je pre mnoho európskych krajín jedným z najdôležitejších obchodných partnerov. Posilňovanie východo-západných dodávateľských reťazcov je preto atraktívne pre mnoho firiem a hospodárstiev.
Táto cesta je finančnou a obchodnou stratégiou predstavenou prezidentom Čínskej ľudovej republiky Si Ťin-pchingom v septembri 2013. Zameriava sa na zlepšenie dopravnej infraštruktúry pre potreby obchodu. V roku 2049 bude mať Čínska ľudová republika 100 rokov. Prezident chce, aby sa Čína dovtedy stala najväčšou svetovou ekonomikou. Za týmto účelom sa má oživiť staroveká Hodvábna cesta. Nová hodvábna cesta obsahuje dve obchodné cesty.
Cesta po súši
Kopíruje pôvodnú Hodvábnu cestu a vedie z Číny cez Strednú Áziu do Európy.
Popri cestnej doprave je čoraz atraktívnejšia železničná doprava zasielania tovaru medzi Čínou a Európou. Hlavnými výhodami sú rýchlosť a cena. Železničná nákladná doprava je rýchlejšia ako cestná a nákladovo efektívnejšia ako námorná alebo letecká.
Námorná cesta
Vedie cez Melackú úžinu a Bengálsky záliv, okolo Indického subkontinentu, k východným brehom Afriky, cez Suezský prieplav do Európy.
Najväčšia kontajnerová loď Algeciras odvezie naraz 23 964 TEU/20-stopových kontajnerov.