Ako to bolo kedysi….
Do 50-tych rokov 20. storočia sa tovar prepravoval v rôznych sudoch, vreciach, košoch, prepravkách, paletách, škatuliach.
Jednotlivé balenia sa v prístavoch v podpalubiach upevňovali do popruhov a vyťahovali sa na palubu. Z paluby sa tovar preložil na mólo alebo plochy prístavu, odkiaľ ich najaté skupiny pracovníkov buď nosili ručne alebo na rôznych vozíkoch prevážali do prístavných skladov či na prepravné prostriedky.
Rozmery a spôsoby uchytenia balíkov boli rôzne, častokrát väčšie, ako bolo možné prepraviť vlakom či automobilom, tak tovar musel byť prekladaný z lode na vlak či automobil po malých baleniach, čo predlžovalo čas doručenia. Lode takto v prístavoch strávili týždeň, niekedy i týždne, kým boli vyložené a znovu naložené. A to už lodiari prichádzali o veľké peniaze.
Až v roku 1956 Malcolm P. McLean prišiel s návrhom štandardizovať kontajnery používané na prepravu tovaru loďou, vlakom, automobilom. Jeho pôvodný návrh bol 33 stôp (cca 10 m). Časom sa veľkosť lodného kontajnera ustálila na 20 stopách (dĺžka cca 6 m), 8 stôp na šírku (cca 2,4 m), 8 stôp a 6 palcov na výšku (cca 2,6 m) a stala sa základnou jednotkou kapacity kontajnera (TEU – Twenty-foot Equivalent Unit) používanej v intermodálnej preprave.
Do 20´stopového kontajnera sa zmestí približne:
- 200 štandardných matracov alebo
- 50 – 60 chladničiek alebo
- 100 umývačiek riadu alebo
- 400 televízorov s plochou obrazovkou alebo
- 48 000 banánov ….
Typy lodných kontajnerov
Lodné kontajnery niekedy označované aj ako ISO kontajnery sa rozdeľujú podľa spôsobu použitia:
Rozmery lodných kontajnerov
Rozmery lodných kontajnerov sa môžu líšiť v závislosti od výrobcu či použitého materiálu.
Najpoužívanejšie a teda i najdostupnejšie kontajnery sú 20´DC a 40´HC.
Označovanie kontajnerov
Každý ISO (lodný) kontajner používaný v medzinárodnej preprave má svoje označenie – identifikačné číslo, ktoré sa skladá z prefixu (4 písmen) a 7 číslic.
Prvé 3 písmená a 6 číslic si volí majiteľ kontajnera, ktorý má svoj prefix registrovaný v databáze spravovanej nadnárodnou spoločnosťou Bureau International des Containers et du Transport Intermodal (BIC).
Štvrté písmeno je vždy písmeno U, prípadne J alebo Z (podľa toho o aký druh prepravného prostriedku sa jedná:
U – pre všetky nákladné kontajnery,
J – pre odnímateľné vybavenie súvisiace s nákladným kontajnerom,
Z – pre prívesy a podvozky)
a siedma číslica je kontrolné číslo vypočítané podľa medzinárodne daného vzorca pozostávajúceho z prevodu prefixu na čísla jednoznačne daným kľúčom a 6 číslic kontajnera. Kontrolné číslo slúži na overenie presnosti záznamu a prenosu kódu vlastníka a sériového čísla. Overiť správnosť identifikačného čísla lodného kontajnera môžeme na stránkach BIC.
Toto identifikačné číslo je umiestňované na vonkajšej strane dverí, na boku a na vrchu kontajnera. Číslo je umiestnené i vo vnútri kontajnera, zvyčajne na pravej strane hore hneď pri devrách.
Hneď pod ním musí byť umiestnené označenie, z ktorého je zrejmé, o aký typ kontajnera ide, jeho dĺžka a výška, ktoré sa uvádzajú podľa medzinárodne klasifikácie,
dĺžka sa zvyčajne udáva
2 = 20-stopový (6-metrový) lodný kontajner
4 = 40-stopový (12-metrový) lodný kontajner
L = 45-stopový (13-metrový) lodný kontajner
výška
2 = označenie pre výšku 8 stôp a 6 palco (2,6 metra)
5 = označenie pre výšku 9 stôp a 6 palcov inak označovaných ako „High Cube“ (2,9 metra)
typ kontajnera
G1 – Kontajnery na všeobecné použitie
R1 – Chladiaci kontajner
U1 – Kontajner s otvoreným vrchom
P1 – Plošinový kontajner
T1 – Cisternový kontajner
Okrem identifikačného čísla nájdeme zvyčajne na dverách ešte množstvo ďalších potrebných informácií o lodnom kontajneri:
- vyznačená na kontajneri musí byť i maximálna povolená hrubá hmotnosť, musí byť uvedená v kilách i v librách a musí byť identická s hmotnosťou uvedenou na homologizačnom štítku CSC.
- niekedy sa uvádzajú i ďalšie hmotnosti ako je váha prázdneho kontajnera a jeho nosnosť
- všetky kontajnery vybavené rebríkmi musia byť označené značkou varujúcou pred nadzemným elektrickým nebezpečenstvom
- kontajnery vyššie ako 2,6 metra musia byť označené nálepkou upozorňujúcou na výšku kontajnera
- informácia o objeme kontajnera,
- informácia o jeho majiteľovi,
- odporúčanie pre opravy, keďže lodné kontajnery sú vyrobené z cortenovej ocele
Bezpečnosť lodných kontajnerov v preprave
No a samozrejmosťou každého lodného kontajnera používaného na medzinárodnú prepravu je jeho CSC štítok (Container Safety Convention) – bezpečnostný schvaľovací štítok.
CSC štítok má za úlohu
- udržiavať vysokú úroveň bezpečnosti pri preprave a manipulácii s kontajnermi
- uľahčiť medzinárodnú prepravu kontajnerov zabezpečením jednotných medzinárodných bezpečnostných predpisov
CSC štítok musí byť vyrobený z nekorózného ohňovzdorného materiálu v stanovenej veľkosti a musí obsahovať v angličtine alebo francúzštine:
- krajinu, v ktorej bol schválený a referenčné číslo schválenia,
- dátum výroby (mesiac a rok),
- identifikačné číslo kontajnera,
- číslo výrobcu alebo vlastníka,
- maximálnu nosnosť kontajnera v kilogramoch aj librách,
- maximálnu nosnosť pri stohovaní,
- dátum platnosti CSC štítka, resp. dátum ďalšej kontroly, pričom tie sa vykonávajú do 5 rokov od výroby a následne v intervaloch menej ako 30 mesiacov. V prípade, že sa vlastník rozhodol postupovať pri kontrolách podľa Schváleného programu priebežných skúšok (ACEP – Approved Continuous Examination Programme) vyznačí namiesto dátumu nasledujúcej kontroly číslo schémy ACEP. Podľa schémy ACEP sa lodný kontajner považuje za riadne skontrolovaný pri každej oprave alebo pri každej kontrole kontajnera v opravovni.
Súčasťou Medzinárodného dohovoru o bezpečných kontajneroch je i príloha obsahujúca kritéria, či a kedy sa musia uplatniť dopravné obmedzenia, vrátane okamžitého vyradenia z prevádzky.
V prípade, že je kontajner poškodený, bez ohľadu na platnosť CSC štítka vlastník (prevádzkovateľ) lodného kontajnera musí tento vyradiť z prevádzky. Stav kontajnera a predlžovať platnosť CSC štítka môžu zvyčajne len certifikovaní pracovníci terminálov.
Vlastnosti kontajnera
Štandardný kontajner – kontajner na všeobecné použitie v doprave je vyrobený z oceľovej konštrukcie, oceľového plechu a drevených podlážok. Keďže nemá žiadne izolácie, nie je vhodné ho používať na prepravu tovaru, ktorý vyžaduje konštantnú teplotu.
Teplota v kontajneri závisí aj od jeho povrchovej úpravy (farby náteru), čím tmavší, tým vyššia teplota, ktorá môže dosahovať aj 50 °C.
Vlhkosť vzduchu v kontajneri ovplyvňuje veľa činiteľov, okrem teploty vzduchu aj teplotné rozdiely cez deň a v noci, prepravovaný tovar a jeho vlastnosti – čím suchší tovar, tým nižšia vlhkosť v kontajneri, čím menej tovaru, tým vlhkejšie v kontajneri, odvetranie kontajnera, frekvencia otvárania dverí a pod.
Uvedené vlastnosti treba zohľadniť i pri plánovaní stavieb z lodných kontajnerov.
Alternatívne využitie lodného kontajnera
Myšlienka využiť lodný kontajner (treba rozlišovať lodný a skladový kontajner, skladový kontajner má odlišné vlastnosti, predovšetkým nosnosť konštrukcie, hrúbku plechu, použitý materiál, nedá sa stohovať, ani premiestňovať s obsahom) vôbec nie je nová. Už v roku 1962 si dala spoločnosť Insbrandtsen Company Inc. podala patent s názvom “Kombinovaný prepravný kontajner a vitrína” a jeho účelom malo byť mobilný výstavný stánok.
V 70-tych rokoch minulého storočia architekt Nicholas Lacey napísal svoju univerzitnú prácu o opätovnom využití lodných kontajnerov a v spolupráci s Urban Space Management postavil niekoľko kontajnerových stavieb.
V roku 1987 Phillip Clark podal patent opisujúci premenu lodného kontajnera na obývateľnú budovu.
Významný nárast kontajnerových budov bol zaznamenaný po vydaní knihy “Ako sa budovy učia” od Stewart Brand v roku 1994. Podľa dostupných zdrojov, prvou dokončenou kontajnerovou stavbou by mala byť Simon’s Town High School ubytovňa v Južnej Afrike, ktorá bola postavená zo 40 darovaných vyradených kontajnerov.
Že sa z kontajnerov dá stavať dokazujú i tisícky stavieb po celom svete – sklady, chatky, náraďovne, garáže, domy, reštaurácie, bary, rýchle občerstvenie, mobilné ambulancie, telocvične, posilňovne, športové haly, školy, materské školy, internáty, obchodné domy, kiosky, autobusové zastávky, informačné centrá, mosty, …. inšpirovať sa môžete našim blogom napr. článkom Lodný kontajner a jeho využitie alebo na našich Pinterest stránkach
foto zdroj internet