Lodný alebo skladový kontajner? Ktorý je pre vás vhodnejší
Skladový kontajner alebo lodný kontajner? Mnoho ľudí si z vizuálneho hľadiska mýli tieto dva typy kontajnerov, hlavne 20´ (6m x 2,44m) skladový kontajner a 20´DC (6m x 2,44m) lodný kontajner. Odlišujú sa však od seba hlavne svojimi technickými parametrami, vo váhe, hrúbke plechu, nosnosti, stohovaní, premiestňovaní, osadení a ďalšími.
Základné vlastnosti kontajnerov
LODNÝ KONTAJNER 20´DC | SKLADOVÝ KONTAJNER 20´ V ŠTANDARDE | |
Cortenová oceľ, odolná voči poveternostným vplyvom s hrúbkou 1,5-2mm | MATERIÁL OBVODOVÉ STENY/ HRÚBKA PLECHU | Profilovaný oceľový plech s hrúbkou od 1,2mm do 1,4mm ( záleží od výrobcu) ( nutný náter voči poveternostným vplyvom ) |
Uzatvorená dutá oceľovo-zvarovaná valcová konštrukcia. Hrúbka plechu 3mm. ( vysokozáťažová konštrukcia ) | RÁM KONTAJNERA | Zváraný oceľový profil 2-3mm |
Vysoká | ODOLNOSŤ VOČI POVETERNOSTNÝM VPLYVOM | Stredná |
Bez stavebných úprav/ umiestnenie do nivelačnej roviny | UMIESTNENIE | Pevný základ = stavebné dielo ( nutné povolenie ) |
Auto s HR | PREPRAVA | Auto s HR |
2,2t | VÁHA | V priemere 1,4t ( záleží od výrobcu ) |
28t | NOSNOSŤ | 10t |
9 plných na sebe. Zaťaženie 260 ton na spodný kontajner | STOHOVANIE | 3 prázdne |
S obsahom do 28t | PREMIESTNENIE | Do 6,5t alebo prázny ( záleží od výrobcu ) |
14,77m2 / 33,40m3 | SKLADOVÁ PLOCHA/ OBJEM | 14,77m2/32,85m3 |
Lodný kontajner
je určený na prepravu a skladovanie tovaru po celom svete. To umožňuje dopraviť sklad kdekoľvek, napríklad leteckou technikou, avšak zo všeobecnosti na miesta, kde je možné dôjsť dopravnou a zdvíhacou technikou. Takisto je umiestniteľný v chránených pásmach vďaka jeho mobilite.
Lodný kontajner je súčasťou dopravného prostriedku s certifikátom, ktorý je umiestnený na vstupných dverách kontajnera a s jedinečným evidenčným číslom nachádzajúcim sa na vonkajších obvodových stenách kontajnera, vonkajších dverách, streche a z vnútra na boku steny. Pre jeho umiestnenie ani odstránenie sa nikde na svete nevyžaduje samostatné predchádzajúce povolenie. Podľa stavebného zákona nie je stavbou, čo sa v praxi často omylom zamieňa, preto je možné ho užívať ihneď po dodaní a nie je nutné vytvárať pevný základ, na ktorý je potrebné stavebné povolenie, a urýchľuje tak jeho užívanie, čo takisto ovplyvňuje zriaďovaciu cenu skladového priestoru (absencia povolení a budovania stavebných diel).
Je umiestniteľný aj na málo využiteľných miestach a takisto na hraniciach pozemkov, kde môže zároveň plniť funkciu oplotenia, reklamnej plochy ba i protihlukovej steny, a to všetko v extrémne nízkej časovej lehote, rovnajúcej sa času dodania a nákladov na vyhotovenie stavebného diela. Lodné kontajnery sa umiestňujú na spevnenú plochu alebo kdekoľvek do nivelačnej roviny. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach a prevedeniach, od otvárania z oboch strán po kontajner s otvorenou strechou. Najžiadanejšie a najviac dostupné sú otvárateľné spredu vo veľkostiach 20, 40, 45´ (HC alebo DC). Lodný kontajner sa primárne využíva na prepravu tovarov, skladovanie či jeho ďalšiu modifikáciu. Viac o typoch lodných kontajnerov.
Skladový kontajner
Sú to mobilné úložné jednotky, ktoré boli primárne navrhnuté na skladovanie rôznych druhov tovarov či predmetov. Sú užívateľné len s vyhotovením stavebného diela spevnenej plochy, na ktorú je nevyhnutné predchádzajúce povolenie príslušného stavebného úradu.
Sú dostupné v rôznych veľkostiach. Veľkosti, ktoré nájdete bežne v ponuke, sú: 6´, 8´, 9´, 10´, 15´, 20´. Je možná aj individuálna výroba (výroba dlhšieho kontajnera, ako je v ponuke, od toho sa odráža cena skladového kontajnera).
Výhodou pri výbere skladového kontajnera je možnosť voľby doplnkov: podlaha, vetranie, uzamykanie, okná či inštalácia elektriky pri výrobe. Nevýhodou môže byť však dĺžka času jeho dodania a počiatočné náklady na jeho výrobu. Takisto potreba uloženia skladového kontajnera na pevný základ, čo si vyžaduje povolenie na stavebné dielo. Rozdielom v tomto prípade sú teda technické parametre, ktoré predurčujú funkčnosť a využitie skladového kontajnera.
Hlavné rozdiely medzi skladovým a lodným kontajnerom
Konštrukčné rozdiely: Hrúbka plechu, materiál, nosnosť, premiestniteľnosť, podlaha, využitie a iné.
Funkčné rozdiely: Oba kontajnery sa využívajú na skladovanie, avšak lodný kontajner je vyrábaný na prepravu po mori s uskladneným tovarom, vďaka čomu je vyrobený z pevnejších materiálov, ktoré ponúkajú dlhú životnosť a vyššiu funkčnosť kontajnera. Stohovanie 9 na sebe, nosnosť 28t, premiestniteľnosť s obsahom a iné. Dá sa kúpiť nový po jednej ceste alebo starý, záleží od účelu použitia. Podlaha lodného kontajnera je zvyčajne vyrobená z preglejky. Hrúbka obvykle dosahuje približne 28 mm. Niekedy sa vyrába aj oceľová alebo bambusová podlaha, ktorá je odolnejšia voči škodcom.
Skladový kontajner, ako uvádzame vyššie, je vyrobený primárne na skladovanie a je zhotovený z rozdielnych materiálov. Má takisto dlhú životnosť. Stohovanie 3 na sebe (prázdne), nosnosť 10t, premiestniteľnosť podľa odporúčania výrobcu plný 6,5t alebo úplne prázdny. Podlaha je zvyčajne oceľová alebo z vrstveného dreva. Výhodou je, že si ho môžete dať vyrobiť podľa vlastných požiadaviek a parametrov, a kupuje sa takmer vždy nový.
Logistické rozdiely
Preprava: Prepravujú sa oba s autom s HR.
Skladovanie, stohovanie: lodný kontajner 9 na sebe.
Skladovanie, stohovanie skladový kontajner prázdny alebo maximálne 3–4 na sebe (záleží od výrobcu).
Manipulácia: Skladový kontajner sa vo väčšine prípadov manipuluje prázdny (alebo do 6,5t). Lodný kontajner je manipulovateľný s obsahom do 28t.
Kritériá pre výber správneho kontajnera
Účel použitia: Oba kontajnery sú vhodné na skladovanie. Vyššie sme popísali ich technické parametre. Skladový kontajner sa primárne využíva na skladovanie. Lodný kontajner je možné použiť aj na ďalšiu modifikáciu alebo po strate jeho využitia na ďalší odpredaj.
Pre skladový kontajner je potrebné povolenie na výkon stavebného diela. Lodný kontajner sa umiestňuje do nivelačnej roviny. Nie je potrebné stavebné povolenie. Preto v porovnaní môže byť skladovanie v skladovom kontajneri o niečo náročnejšie kvôli dodatočnej príprave povrchu do roviny.
Náklady a rozpočet: Exaktné náklady a rozpočet na zaobstaranie lodného alebo skladového kontajnera nie sú v tomto prípade stanovené. Základné ceny začínajú na podobných úrovniach, ale veľmi záleží od požiadaviek zákazníka, pretože lodný kontajner si môžete zaobstarať nový, po jednej ceste alebo používaný. Skladový kontajner si môžete zaobstarať podľa vašich individuálnych požiadaviek, na základe ktorých sa zvyšuje aj cena daného kontajnera. Zároveň je nutné počítať aj s počiatočnými nákladmi na úpravu terénu, preto sa počiatočné náklady nedajú určiť.
LODNÝ KONTAJNER 20´DC | VÝHODY/NEVÝHODY | SKLADOVÝ KONTAJNER 20´ V ŠTANDARDE |
BEZ AKÉHOKOĽVEK PREDCHÁDZAJÚCEHO POVOLENIA ( bez časovej straty a nákladov na vybudovanie stavebého diela ) | SO STAVEBNÝM POVOLENÍM = ČASOVÁ STRATA + NÁKLADY NA VYBUDOVANIE DIELA | |
EXISTUJÚCI, BEZ MOŽNOSTI VÝBERU ( možnosť individuálne zabezpečenia natretia ) | MOŽNOSŤ NÁTERU – ( MENEJ ODOLNÉ ) | |
ÁNO DO 28t | PRÁZDNY ALEBO MAX DO 6,5t ( ZÁLEŽÍ OD VÝROBCU ) | |
ÚSPORA PLOCHY POZEMKOV PRE UMIESTNENIE SKLADOVEJ PLOCHY PRI VYUŽITÍ STOHOVATEĽNOSTI | VAČŠIA PLOCHA POZEMKOV PRE UMIESTNENIE SKLADOVEJ PLOCHY | |
MOŽNOSŤ PRESUNU SKLADOVEJ PLOCHY NA MIESTO SPOTREBY ( malá manipulačná technika k LK ) | BEZ MOŽNOSTI | |
VYSOKOZÁŤAŽOVÁ | STREDNÁ ZÁTAŽ ( záleží od výrobcu ) | |
DODATOČNÉ SPEŇAŽENIE = PRÍJEM Z PREDAJA | NEVYHNUTNÁ LIKVIDÁCIA STAVEBNÉHO DIELA A ULOŽENIE STAVEBNÉHO ODPADU |