Lodný alebo skladový kontajner? Ktorý je pre vás vhodnejší

Skladový kontajner alebo lodný kontajner? Mnoho ľudí si z vizuálneho hľadiska mýli tieto dva typy kontajnerov, hlavne 20´ (6m x 2,44m) skladový kontajner a 20´DC (6m x 2,44m) lodný kontajner. Odlišujú sa však od seba hlavne svojimi technickými parametrami, vo váhe, hrúbke plechu, nosnosti, stohovaní, premiestňovaní, osadení a ďalšími.

Základné vlastnosti kontajnerov

LODNÝ KONTAJNER 20´DCSKLADOVÝ KONTAJNER 20´ V ŠTANDARDE
Cortenová oceľ, odolná voči poveternostným vplyvom s hrúbkou 1,5-2mm
MATERIÁL OBVODOVÉ STENY/ HRÚBKA PLECHU
Profilovaný oceľový plech s hrúbkou od 1,2mm do 1,4mm ( záleží od výrobcu) ( nutný náter voči poveternostným vplyvom )
Uzatvorená dutá oceľovo-zvarovaná valcová konštrukcia. Hrúbka plechu 3mm. ( vysokozáťažová konštrukcia )
RÁM KONTAJNERA
Zváraný oceľový profil 2-3mm
Vysoká
ODOLNOSŤ VOČI POVETERNOSTNÝM VPLYVOM
Stredná
Bez stavebných úprav/ umiestnenie do nivelačnej roviny
UMIESTNENIE
Pevný základ = stavebné dielo ( nutné povolenie )
Auto s HR
PREPRAVA
Auto s HR
2,2t
VÁHA
V priemere 1,4t ( záleží od výrobcu )
28t
NOSNOSŤ
10t
9 plných na sebe. Zaťaženie 260 ton na spodný kontajner
STOHOVANIE
3 prázdne
S obsahom do 28t
PREMIESTNENIE
Do 6,5t alebo prázny ( záleží od výrobcu )
14,77m2 / 33,40m3
SKLADOVÁ PLOCHA/ OBJEM
14,77m2/32,85m3

Lodný kontajner

je určený na prepravu a skladovanie tovaru po celom svete. To umožňuje dopraviť sklad kdekoľvek, napríklad leteckou technikou, avšak zo všeobecnosti na miesta, kde je možné dôjsť dopravnou a zdvíhacou technikou. Takisto je umiestniteľný v chránených pásmach vďaka jeho mobilite.

Lodný kontajner je súčasťou dopravného prostriedku s certifikátom, ktorý je umiestnený na vstupných dverách kontajnera a s jedinečným evidenčným číslom nachádzajúcim sa na vonkajších obvodových stenách kontajnera, vonkajších dverách, streche a z vnútra na boku steny. Pre jeho umiestnenie ani odstránenie sa nikde na svete nevyžaduje samostatné predchádzajúce povolenie. Podľa stavebného zákona nie je stavbou, čo sa v praxi často omylom zamieňa, preto je možné ho užívať ihneď po dodaní a nie je nutné vytvárať pevný základ, na ktorý je potrebné stavebné povolenie, a urýchľuje tak jeho užívanie, čo takisto ovplyvňuje zriaďovaciu cenu skladového priestoru (absencia povolení a budovania stavebných diel).

Je umiestniteľný aj na málo využiteľných miestach a takisto na hraniciach pozemkov, kde môže zároveň plniť funkciu oplotenia, reklamnej plochy ba i protihlukovej steny, a to všetko v extrémne nízkej časovej lehote, rovnajúcej sa času dodania a nákladov na vyhotovenie stavebného diela. Lodné kontajnery sa umiestňujú na spevnenú plochu alebo kdekoľvek do nivelačnej roviny. Vyrábajú sa v rôznych veľkostiach a prevedeniach, od otvárania z oboch strán po kontajner s otvorenou strechou. Najžiadanejšie a najviac dostupné sú otvárateľné spredu vo veľkostiach 20, 40, 45´ (HC alebo DC). Lodný kontajner sa primárne využíva na prepravu tovarov, skladovanie či jeho ďalšiu modifikáciu. Viac o typoch lodných kontajnerov.

Skladový kontajner

Sú to mobilné úložné jednotky, ktoré boli primárne navrhnuté na skladovanie rôznych druhov tovarov či predmetov. Sú užívateľné len s vyhotovením stavebného diela spevnenej plochy, na ktorú je nevyhnutné predchádzajúce povolenie príslušného stavebného úradu.

Sú dostupné v rôznych veľkostiach. Veľkosti, ktoré nájdete bežne v ponuke, sú: 6´, 8´, 9´, 10´, 15´, 20´. Je možná aj individuálna výroba (výroba dlhšieho kontajnera, ako je v ponuke, od toho sa odráža cena skladového kontajnera).

Výhodou pri výbere skladového kontajnera je možnosť voľby doplnkov: podlaha, vetranie, uzamykanie, okná či inštalácia elektriky pri výrobe. Nevýhodou môže byť však dĺžka času jeho dodania a počiatočné náklady na jeho výrobu. Takisto potreba uloženia skladového kontajnera na pevný základ, čo si vyžaduje povolenie na stavebné dielo. Rozdielom v tomto prípade sú teda technické parametre, ktoré predurčujú funkčnosť a využitie skladového kontajnera.

Hlavné rozdiely medzi skladovým a lodným kontajnerom

Konštrukčné rozdiely: Hrúbka plechu, materiál, nosnosť, premiestniteľnosť, podlaha, využitie a iné.

Funkčné rozdiely: Oba kontajnery sa využívajú na skladovanie, avšak lodný kontajner je vyrábaný na prepravu po mori s uskladneným tovarom, vďaka čomu je vyrobený z pevnejších materiálov, ktoré ponúkajú dlhú životnosť a vyššiu funkčnosť kontajnera. Stohovanie 9 na sebe, nosnosť 28t, premiestniteľnosť s obsahom a iné. Dá sa kúpiť nový po jednej ceste alebo starý, záleží od účelu použitia. Podlaha lodného kontajnera je zvyčajne vyrobená z preglejky. Hrúbka obvykle dosahuje približne 28 mm. Niekedy sa vyrába aj oceľová alebo bambusová podlaha, ktorá je odolnejšia voči škodcom.

Skladový kontajner, ako uvádzame vyššie, je vyrobený primárne na skladovanie a je zhotovený z rozdielnych materiálov. Má takisto dlhú životnosť. Stohovanie 3 na sebe (prázdne), nosnosť 10t, premiestniteľnosť podľa odporúčania výrobcu plný 6,5t alebo úplne prázdny. Podlaha je zvyčajne oceľová alebo z vrstveného dreva. Výhodou je, že si ho môžete dať vyrobiť podľa vlastných požiadaviek a parametrov, a kupuje sa takmer vždy nový.

Logistické rozdiely

Preprava: Prepravujú sa oba s autom s HR.
Skladovanie, stohovanie: lodný kontajner 9 na sebe.
Skladovanie, stohovanie skladový kontajner prázdny alebo maximálne 3–4 na sebe (záleží od výrobcu).
Manipulácia: Skladový kontajner sa vo väčšine prípadov manipuluje prázdny (alebo do 6,5t). Lodný kontajner je manipulovateľný s obsahom do 28t.

Kritériá pre výber správneho kontajnera

Účel použitia: Oba kontajnery sú vhodné na skladovanie. Vyššie sme popísali ich technické parametre. Skladový kontajner sa primárne využíva na skladovanie. Lodný kontajner je možné použiť aj na ďalšiu modifikáciu alebo po strate jeho využitia na ďalší odpredaj.

Pre skladový kontajner je potrebné povolenie na výkon stavebného diela. Lodný kontajner sa umiestňuje do nivelačnej roviny. Nie je potrebné stavebné povolenie. Preto v porovnaní môže byť skladovanie v skladovom kontajneri o niečo náročnejšie kvôli dodatočnej príprave povrchu do roviny.

Náklady a rozpočet: Exaktné náklady a rozpočet na zaobstaranie lodného alebo skladového kontajnera nie sú v tomto prípade stanovené. Základné ceny začínajú na podobných úrovniach, ale veľmi záleží od požiadaviek zákazníka, pretože lodný kontajner si môžete zaobstarať nový, po jednej ceste alebo používaný. Skladový kontajner si môžete zaobstarať podľa vašich individuálnych požiadaviek, na základe ktorých sa zvyšuje aj cena daného kontajnera. Zároveň je nutné počítať aj s počiatočnými nákladmi na úpravu terénu, preto sa počiatočné náklady nedajú určiť.

LODNÝ KONTAJNER 20´DCVÝHODY/NEVÝHODYSKLADOVÝ KONTAJNER 20´ V ŠTANDARDE
BEZ AKÉHOKOĽVEK PREDCHÁDZAJÚCEHO POVOLENIA ( bez časovej straty a nákladov na vybudovanie stavebého diela ) SO STAVEBNÝM POVOLENÍM = ČASOVÁ STRATA + NÁKLADY NA VYBUDOVANIE DIELA
EXISTUJÚCI, BEZ MOŽNOSTI VÝBERU ( možnosť individuálne zabezpečenia natretia )MOŽNOSŤ NÁTERU – ( MENEJ ODOLNÉ )
ÁNO DO 28t
PRÁZDNY ALEBO MAX DO 6,5t ( ZÁLEŽÍ OD VÝROBCU )
ÚSPORA PLOCHY POZEMKOV PRE UMIESTNENIE SKLADOVEJ PLOCHY PRI VYUŽITÍ STOHOVATEĽNOSTIVAČŠIA PLOCHA POZEMKOV PRE UMIESTNENIE SKLADOVEJ PLOCHY
MOŽNOSŤ PRESUNU SKLADOVEJ PLOCHY NA MIESTO SPOTREBY ( malá manipulačná technika k LK )
BEZ MOŽNOSTI
VYSOKOZÁŤAŽOVÁ
STREDNÁ ZÁTAŽ ( záleží od výrobcu )
DODATOČNÉ SPEŇAŽENIE = PRÍJEM Z PREDAJA
NEVYHNUTNÁ LIKVIDÁCIA STAVEBNÉHO DIELA A ULOŽENIE STAVEBNÉHO ODPADU